زیارت اهل قبور؛ خانهتکانی دل
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۷۶۹۰۰۹۷
استانها > لرستان - یکی از آیینهای اجتماعی و کهن پیش از نوروز، که علاوه بر اینکه مورد تایید اسلام است، ریشه در اعتقادات عامه مردم دارد، رفتن به زیارت ساکنان شهر خاموشان و یاد کردن ارواح درگذشتگان در آدینه آخر سال است در این میان حضور خانوادههایی که در طول سال جگرگوشه یا پارهتنی را از دست دادهاند، پرررنگتر است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امین زینی وند- وجه تسمیه و پیوندی فصل بهار با زیارت اموات در آن است که چه با آمدن فصل بهار و چه با رفتن به زیارت اموات، انسان به یاد معاد میافتد، زیرا فصل بهاران خود سبکی از رستاخیز طبیعت و حیاتی سبز بعد از مماتی زرد است به طوری که در حدیث نبوی آمده است که وقتی ربیع فرا رسید، فراوان از معاد یاد کنید.
آدینه آخر سال نیز دارای قواعد و رسوم خاصی است، از روشن کردن شمع و چراغ و عنبر گرفته تا شستشوی قبور با آب و گلاب در این روز مرسوم است، عدهای نیز با پهن کردن سفره هفتسین، یاد و خاطره عزیزان خفته در خاکشان را زنده نگه داشته، هر کدام قبری را در آغوش گرفته و ساعتی را در جوار آنان میگذرانند و قلوب خود را جلایی تازه میدهند که این سنت آیینی را میتوان یکی از آداب ارزشمند و باستانی ایرانیان با رنگ و لعاب اسلامی برشمرد.
بر این اساس رسم دیرین زیارت اهل قبور به عنوان یک سنت شایسته علاوه بر اینکه مورد تایید اسلام است، موجب خرسندی و سرور اموات میشود و چه نیکوست انسان در طلیعه بهاران، همانطور که به خانهتکانی خانه میپردازد با رفتن به وادی خاموشان، خانهتکانی دل را هم انجام بدهد و با خشوع قلب عرض کند: بارالها؛ اين ابدان فانى، اين جسدهاى پوسيده و اين استخوانهاى متلاشى شده كه از دنيا رفته و به ذات مقدست ايمان داشتند را در دریای بیکران رحمتت قرار ده و سلام مرا نيز بر آنها نازل گردان؛ شاعر مکمل این سخن می گوید: آخرین جمعه هم رفت و ندادی به گدا حلوایی - وای اگر نبود از پس امروز فردایی.
در متون روایی شیعیان و در سیره ائمه معصومین ما نیز به وضوح میتوان دریافت که زیارت اموات مورد تایید مکتب مترقی اسلام است و در کتب روایی مسلمانان به طور مکرر بر رفتن به قبرستان به عنوان شهر خاموشان سفارش شده است، فیالمثل در اوصاف دخت نبی مکرم اسلام(ص) آمده است، آن حضرت در طول سه ماهی که بعد از پدر بزرگوارشان در قید حیات بودند علاوه بر اینکه هر جمعه به زیارت مرقد مطهر پیامبر(ص) میرفتند، در طول هفته نیز مزار مطهر شهدا را زیارت میکردند.
نکته قابل تامل در سنت پسندیده زیارت خفتگان در خاک آن است که این سنت در گذر زمان دچار خدشه نشده، هر چند ممکن است رنگ و بوی آن، شدت و حدت گذشته را نداشته باشد اما اصل آن پابرجا بوده و مسبوق به سابقه است و بر ماست که با رعایت احکام شرعی، حرمت و یاد اموات و قبرستان را نگه داریم تا آیندگان هم حریم ما را نگه داشته و به یاد ما باشند.
پیام این سنت فراموش ناشدنی و دیرینه که ریشه در هویت دینی ما دارد این است که غم و شادی همواره در کنار همدیگر بوده، هم عرض همدیگرند، و در کنار هر حیاتی مماتی است، چه بسا صورت فردی را در لحظه سال تحویل گذشته بوسیدیم و مواعید را به وی تبریک گفتیم و امروز مجبوریم با قرائت حمد و سورهای خاطرش را یاد کنیم.
اهمیت خیرات برای اموات تا جایی است که امام صادق(ع) میفرماید: اگر میدانستید اموات چقدر محتاج خیرات هستند، حتی ته مانده غذایی که برای حیوانات میریختید هم به یاد آنها بود. مخلص کلام اینکه نباید زیارت اموات را فقط به آدینه آخر سال موکول کنیم زیرا آنها در طول سال منتظر تحفه و احسان ما هستند پس بدانیم خفتگان در ایستگاه آخر زندگی در همه حال چشم انتظار قرائت فاتحه و یاسین هستند.
46
کلید واژهها : استان لرستان - دعا و زیارت - اسلام شناسی - تقریب مذاهب اسلامی -منبع: خبرآنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۶۹۰۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز در محفل انس و معارف قرآن در جمع کارکنان مجموعه حج و زیارت با اشاره به آیات سوره های ابراهیم و بلد درباره برخی ویژگی های حضرت ابراهیم(ع) از پیامبران اولوالعزم که نام ایشان بارها در کلام وحی ذکر شده است، و مکه سخن گفت.
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت با بیان اینکه به حضرت ابراهیم(ع) دومین پیامبر اولوالعزم در بیش از 60 مورد در قرآن اشاره شده است، اظهار داشت: حضرت ابراهیم یک پیامبر ویژه است و ادیان ابراهیمی پیرو راه آن حضرت هستند.
حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به اینکه سوره ابراهیم به نام آن حضرت است، افزود: زندگی حضرت ابراهیم نه فقط برای آن زمان بلکه همیشه هستی درس آموز است چون هر چه ایشان انجام میدادند مطابق با دستورات الهی و فطرت بشری بوده است.
وی با اشاره به اینکه خداوند به پیامبر اسلام می فرماید از ابراهیم پیروی کند ، افزود: هر مسلمانی که در بیت الله الحرام در پشت مقام ابراهیم نماز می خواند گویا آن حضرت را امام خود قرار می دهد و با اقتدا به ایشان نماز اقامه می کند.
وی محتوای آیات 35 تا 41 سوره ابراهیم را علاوه بر دعا ، در برگیرنده مناجات و عرض شکر و سپاس عنوان و به دعا برای امنیت شهر مکه، اصلاح عقیده، دوری از گمراهان و بت پرستان و ستایش خداوند، اقامه نماز، متوجه کردن قلب ها به سوی ذریه آن حضرت در این آیات اشاره کرد.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در باره حضرت ابراهیم(ع) اظهار داشت: در حج پیش رو ابراهیم شناسی برای زائران در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار خواهد گرفت و مسئولان مربوطه در این زمینه تلاش خواهند کرد.
وی همچنین محتوای آیه 38 سوره ابراهیم "ربنا انك تعلم ما نخفى و ما نعلن و ما يخفى على الله من شى ء فى الارض و لا فى السماء - پروردگارا!هر چه را نهان و يا عيان كنيم تو مى دانى، و در زمين و آسمان چيزى از خدا نهان نيست " را مناجات گونه توصیف کرد و محتوای آیه 39 را " الحمد لله الذى وهب لى على الكبر اسمعيل و اسحق ان ربى لسميع الدعاء - ستايش خدايى را كه با وجود سالخوردگى و پيرى به من اسماعيل و اسحاق را ببخشيد كه خداى من شنواى دعاست" را شکر و سپاسگزاری به درگاه خداوند دانست.
وی افزود: حضرت ابراهیم(ع) در آیات بعدی هم طلب توفیق برای اقامه نماز و دعا برای خود و فرزندان نموده و طلب مغفرت شخصی، خانوادگی و اجتماعی را به پروردگارمتعال عرضه داشته و از خداوند می خواهد که دعایش را قبول كند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به فضیلت و شان نزول سوره بلد اشاره کرد و گفت: این سوره با سوگند به سرزمین مکه که دعای حضرت ابراهیم در مورد امنیت این شهر بوده آغاز می شود و با بیان صفات اهل ایمان و مومنان صالح از جمله آرامش، صبر و مرحمت پایان می یابد.
حجت الاسلام والمسلمین نواب در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه انسان در سایه عنایات الهی می تواند کارهای بسیاری انجام دهد، بر لزوم توجه به رویکرد برائت در حج 1403 در پیروی از بیانات مقام معظم رهبری تاکید کرد.
بر پایه این گزارش، در این محفل نورانی که در آستانه هفته حج برگزار شد استاد حاج مهدی عادلی از قاریان برجسته و بین المللی کشورمان و از اعضای کاروانی قرآنی نور اعزامی به حج 1403 در فضایی معنوی به تلاوت برخی آیات سوره ابراهیم و بلد از کلام الله وحی پرداخت.
انتهای پیام/